۱۷ آبان ۱۳۸۹، ۱۲:۳۱

جشنواره استانی؛ امیدبخش رونق مجدد تئاتر در تبریز

جشنواره استانی؛ امیدبخش رونق مجدد تئاتر در تبریز

تبریز - خبرگزاری مهر: بیست و دومین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی در حالی به کار خود پایان داد که شاهد حضور جمعیت انبوه تماشاگران و علاقه مندان در سالن های اجرا بود. این حضور پررنگ، امیدها را برای رونق مجدد تئاتر در این شهر افزایش داد.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، 11 نمایش راه یافته به این جشنواره در چهار سالن تئاتر تبریز طی چهار روز به اجرای کارهای خود پرداختند.

این نمایش ها ازشش شهرستان استان شامل تبریز، میانه، مرند، ملکان، مراغه و بناب به بخش جشنواره راه یافته بودند.

استقبال از این دوره جشنواره به قدری بالا بود که در هر نوبت تماشاگران بسیاری به علت پر شدن صندلی ها به صورت ایستاده نمایش ها را تماشا می کردند و حتی برخی از این نمایش ها دو بار به اجرای کار خود پرداختند.

جمعیتی که سالن های تبریز طی هیچ اجرایی در طول سال به خود ندیده، از ساعاتی پیش از آغاز اجرای نمایش ها در سالن حضور داشتند.

جشنواره استانی محلی برای معرفی استعدادهای جوان

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، برگزاری جشنواره ها را فرصتی مناسب برای هنرمندان دانست و گفت: در این جشنواره ها شرایطی ایجاد می شود که هنرمندان بتوانند کارهای خود را در معرض دید و قضاوت علاقه مندان قرار دهند.

علی داننده با تاکید بر لزوم شناسایی علاقه مندان به عرصه تئاتر در استان، گفت: باید زمینه های ضعیف و خالی مانده این هنر را پر کنیم.

وی ادامه داد: با تربیت نیروهای جدید می توانیم در آینده ای نزدیک شاهد حضور تعداد زیادی از هنرمندان تازه نفس در تئاتر باشیم.

داننده یادآور شد: تربیت انسان های متعهد و هنرمند و آوردن آنها به صحنه کاری زمان بر است که نیاز به وقت و حوصله دارد.

وی تاکید کرد: لازم است با سعه صدر نیروهای شایسته را در عرصه هنر تربیت کرده و زمینه لازم برای حضور آنها را فراهم کنیم.

 

دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت های حوزه تئاتر در آذربایجان شرقی همدلی و همراهی مسئولان فرهنگی با هنرمندان است تا از راه همپوشانی صحیح و ارتباط منطقی، حمایت بیشتری از هنر استان انجام شود.

داننده تئاتر را تاثیرگذارترین هنر فعلی جامعه دانست و گفت: تئاتر بستر مناسبی را برای انتقال مفاهیم انسانی و عالی در خود دارد.

حضور پررنگ هنرستان های تبریز

امیر حجازی، کارگردان و بازیگر تئاتر در رابطه با علت این استقبال گفت: شاید یکی از مهمترین دلایل استقبال خوب از این دوره جشنواره، حضور پررنگ هنرستان های میرک، اقبال آذر و کوثر و دانگاه نبی اکرم و آموزشگاه های آزاد هنری تخصصی باشد.

حجازی اضافه کرد: البته یکی از دلایل این استقبال این است که برخی از اساتید در هنرستان ها، هنرجویان را مکلف به حضور در جشنواره و اراته گزارش کرده اند.

وی با اشاره به مقطعی بودن استقبال از نمایش ها در تبریز گفت: علیرغم حضور پرشور هنردوستان برای تماشای کارهای اجرا شده ، متاسفانه این تنها به زمان جشنواره بسنده شده و می بینیم که در اجراهای عادی با اقبال عمومی روبرو نیستیم.

حجازی تاکید کرد: باید برای اجراهای عمومی اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد و تبلیغات عمده کارهای نمایشی به اجراهای عمومی هم تعمیم داده شود.

وی همچنین یادآور شد: در کارها یکی از مشکلات عمده متون انتخاب شده هستند که باید تلاش شود کارهای قوی و جان دارتری برای اجرا انتخاب شود و متون باری به هر جهت نباشند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: متن ها باید به روز باشند و متناسب با نیاز جامعه انتخاب شوند تا بتوانیم جماعت را دوباره با تئاتر آشتی دهیم.

حجازی با اشاره به جشنواره های تئاتر گفت: جایزه های جشنواره اهمیت چندانی ندارند زیرا در جشنواره ها به علت اینکه انتخاب ها در همان روز و زمان اجرا انجام می شود، نقاط قوت و ضعف یک کار چندان فرصتی برای بروز ندارند.

وی با بیان اینکه انتخاب نشدن چیزی را از کسی کم نمی کند، افزود: نباید از نحوه انتخاب ها ناراحت شد چراکه مهمترین ملاک یک هنرمند تماشاچی ها هستند.

نیاز به مطالعه بیشتر در تئاتر استانی

کوروش زارعی داور بیست و دومین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اهمیت متن در یک نمایش، خاطرنشان کرد: باید برای بهبود کارهای اجرا شده بیش از این ها مطالعه شود.

زارعی تاکید کرد: در انتخاب متن ها باید دقت بیشتری صورت بگیرد تا کارهایی با سطح کیفی بالاتری عرضه شود.

وی با اشاره به کارهای ارائه شده در این جشنواره اظهار داشت: تلاش و شور و هیجان را در جوانان آذری و تبریزی می توان احساس کرد.

زارعی اضافه کرد: بیست و دومین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی طراوتی داشت که آن را از بسیاری از جشنواره ها متمایز می کرد.

وی ادامه داد: در کارهایی که در طی بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی مشاهده کردیم شور و علاقه مندی موج می زد و هنرمندان تلاش کردند تا کارهای خود را به بهترین شکل ارائه دهند.

این هنرمند تئاتر و تلویزیون یادآور شد: متولیان فرهنگی استان و پدران فرهنگی استان باید به فکر انگیزه بخشی به خیل عظیم جوانان تبریزی که با شوق کار می کنند باشند.

زارعی تصریح کرد: باید این حضور جوانان در زمینه تئاتر سرویس دهی و سامان دهی شود تا جوانانی که به کار ارزشمند فرهنگی روی آورده اند بیش از این به هنر تئاتر جذب شوند.

وی ادامه داد: باید به تعداد این کارهای فاخر بیافزاییم چرا که کار فرهنگی باعث می شود به سمت داشتن جامعه سالم تر سوق پیدا کنیم.

داور بیست و دومین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی افزود: باید قدر این شور را بدانیم و خود را خدمتگذار این هنرمندان بدانیم.

بیست و دومین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی شامگاه چهارشنبه با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

این جشنواره نهم تا دوازدهم آبان در تبریز برگزار شد.

کد خبر 1187464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha